موسسه حقوقی دادآرمان

بی اطلاعی از قوانین و نکات حقوقی املاک در تنظیم قراردادها یا نوشتن مبایعه نامه در معاملات املاک، یکی از اصلی ترین دلایل اختلافات ملکی بین افراد است که موجب می شود، افراد برای حل و فصل اختلافات خود در خصوص معاملات و قراردادهای ملکی به دادگاه مراجعه کنند.

مشاوره تلفنی - موسسه حقوقی دادآرمان

نکات خرید و فروش املاک

در خرید و فروش ملک توجه به قوانین و نکات حقوقی املاک بسیار حائز اهمیت است و از ایجاد اختلاف پس از معامله جلوگیری می شود.

برای خرید ملک باید حتما سند ملک و مدارک فروشنده را بررسی کرد و با یک وکیل ملکی با تجربه در مورد نکات نوشتن مبایعه نامه مشورت کرد. یکی دیگر از نکات مهم در خرید ملک بررسی ملک مورد نظر از نظر طرح های احتمالی شهرداری و یا موقوفی بودن یا ورثه ای بودن ملک است.

برای اینکه بتوانیم با اطمینان خاطر ملکی را خریداری کنیم باید استعلام سند ملکی را انجام دهیم، به طور کلی هرکاه بخواهیم ملکی را معامله کنیم و تغییر مالکیت دهیم به استعلام سند ملکی نیاز داریم. با استعلام سند ملکی متوجه می شویم مالک چه کسی است و چقدر از ملک مورد معامله به فروشنده تعلق دارد یا اینکه ملک در رهن است یا خیر.

اگر سوالی در مورد دعاوی ملکی داری با بهترین وکیل ملکی موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر. همچنین وکیل ملکی موسسه حقوقی دادآرمان این امکان را فراهم نموده است که شما عزیزان بتوانید از طریق کانال حقوقی تلگرام با وکیل آنلاین ملکی در ارتباط باشید و سوالات ملکی خود را مطرح کنید.

نکات خرید ملک موقوفی

ممکن است ملکی می خواهید خریداری کنید، جزو املاک موقوفی باشد، نکته ی مهمی که در خریداری ملک موقوفی باید بدانید این است که با خرید ملک موقوفی خریدار تنها صاحب بنای ساخته شده ی یعنی مالک اعیان آن می شود و عرصه و زمین قابل فروش به غیر نمی باشد، چرا که موقوفی بوده و مالک آن اداره اوقاف است. در واقع با خریداری ملک موقوفی شما بنای آن را خریداری کرده و زمین را از اداره اوقاف اجاره می کنید.

بهتر است پیش از خرید ملک موقعیت آن را از نظر وقفی بودن بررسی کنید و برای اینکه بدانید ملکی وقفی است یا نه به جلد سند مراجعه کنید، چرا که وقفی بودن ملک روی جلد سند نوشته می شود و همچنین در داخل سند نوشته می شود شش دانگ عرصه و اعیان یعنی ملک وقفی نیست.

نکات خرید ملک در رهن

یکی دیگر از نکات خرید ملک توجه به رهنی بودن ملک مورد معامله است و باید ملک را از نظر اینکه در رهن بانک است یا خیر بررسی کنید به این منظور با مراجعه به سند ملک به آسانی می توانید از رهنی بودن ملک مطلع شوید چرا که در صورتی که ملک در رهن بانک باشد در سند مالکیت قید می شود.

اگر سند ملک تک برگی است در صفحه نقل و انتقالات رهنی بودن ملک درج شده است و اگر سند دفترچه ای باشد در پشت سند نوشته می شود که ملک در رهن کدام بانک است. همچنین با دریافت استعلام ملک در میابیم که ملک مورد معامله در رهن است یا خیر.

برای استفاده از خدمات موسسه حقوقی دادآرمان به صورت غیر حضوری و آنلاین می توانید از طریق وکیل آنلاین تلگرام و همچنین وکیل آنلاین واتساپ با ما در ارتباط باشید…

بررسی طرح‌ های احتمالی شهرداری

به گفته وکیل ملکی موسسه حقوقی دادآرمان، یکی دیگر از نکات حقوقی که در خرید ملک باید به آن توجه کنیم طرح های شهرداری است. به این منظور باید برای گرفتن استعلام به واحد شهرسازی شهرداری مراجعه کرده و درخواست کنید طرح تفصیلی شهر را در اختیار شما قرار دهند تا از تغییرات احتمالی شهرداری در محل ملک مورد معامله مطلع شوید. همچنین باید از مشخصات دقیق ملک و تخلفات آن مطلع شوید.

ملک مورد معامله نباید بابت تخلفات ساختمانی هیچ بدهی به شهرداری داشته باشد و مالک باید تمام عوارض را شهرداری نیز پرداخت کرده باشد.

برای گرفتن استعلام از شهرداری مالک باید برگه‌ای را که از دفتر اسناد رسمی دریافت کرده است را به شهرداری منطقه ای که ملک در آن قرار دارد ببرد، سپس درخواست استعلام ملک از شهرداری را ثبت کند. پس از ثبت درخواست کارشناسان شهرداری پروانه ساخت ملک را بررسی می کنند و اگر در فرآیند ساخت ملک تخلفی صورت گرفته باشد به مالک اطلاع می دهند تا جریمه‌های لازم را پرداخت کند، پس از آن بدهی مالک از نظر پرداخت عوارض نوسازی بررسی می شود و او باید عوارض نوسازی را پرداخت کرده باشد. در واقع مالک نباید هیچ گونه بدهی به شهرداری داشته باشد.

اطلاع از آخرین وضعیت سند به صورت آنلاین

استعلام آخرین وضعیت سند ملک به صورت آنلاین برای افراد امکان پذیر است و به این ترتیب می توانید از آخرین وضعیت سند ملک مورد معامله مطلع شوید. برای آنکه بتوانید استعلام آخرین وضعیت سند را بگیرید، باید یک شناسه یکتای استعلام در اختیار داشته باشید. برای دریافت استعلام آخرین وضعیت سند، به سامانه سازمان ثبت اسناد رفته و وارد صفحه پیگیری آخرین وضعیت استعلام الکترونیکی ملک شوید.

در مورد شناسه یکتای باید بدانید، اگر ملکی در سازمان ثبت اسناد کشور به ثبت شده باشد، یک کد ۱۸ رقمی در اختیار صاحب ملک قرار داده می شود که همان شناسه یکتای ملک است و این کد، تنها به یک سند اختصاص دارد و کد یکتای املاک مختلف با هم متفاوت است.

زمانی که یک فرد قصد دارد از ملک خود استعلام بگیرد، این شناسه ثبت شده و موجب سرعت بخشیدن به دریافت اطلاعات مورد نیاز در مورد ملک خواهد شد. از جمله این اطلاعات می توان به مشخصات ملک و مالک آن اشاره کرد.

نکات حقوقی نوشتن قولنامه

مهمترین نکات حقوقی نوشتن قولنامه در معامله املاک عبارتند از:

۱- مشخصات مورد معامله را با آنچه در سند قید شده است تطبیق دهید.

۲- قولنامه باید به امضای فروشنده و خریدار و مهر و امضای صاحب بنگاه و به امضا دو نفر شاهد برسد.

۳- باید شرایط فسخ معامله به صورت شفاف و کامل در قولنامه قید شود، همچنین کلیه توافقات طرفین درخصوص انتقال ملک مورد معامله باید نوشته شود.

۴- شرایط و نحوه پرداخت به صورت دقیق در قولنامه ذکر شود.

۵- اگر ملک مورد معامله دارای مستاجر است باید زمان تخلیه ملک توسط مستاجز نیز مشخص شود.

۶- فروشنده باید ممنوع المعامله نباشد.

۷- اگر ملک مورد معامله متعلق به ورثه باشد، باید در هنگام نوشتن قولنامه گواهی انحصار وراثت و تسویه حساب مالیات بر ارث را بررسی کنید.

۸- قولنامه باید در سه نسخه نوشته می ‌شود که یک نسخه در اختیار خریدار و یک نسخه در اختیار فروشنده و نسخه ی دیگر در اختیار مشاور املاک قرار گیرد و هر سه نسخه باید مانند هم نوشته شود.

کلام آخر

امروزه به دلیل افزایش معاملات و قراردادهای ملکی مانند قرارداد مشارکت در ساخت، قرارداد پیش فروش ساختمان، قرارداد اجاره و غیره اختلاف بین افراد در زمینه معاملات ملکی و قراردادها نسبت به گذشته افزایش چشمگیری داشته است، چرا که افراد از قوانین حقوقی و همچنین از حقوق خود در معاملات و قراردادهای ملکی اطلاعی ندارند که موجب می شود پس از معامله یا انعقاد قرارداد بین طرفین اختلافاتی حاصل شود. بهترین راهکار برای جلوگیری از اختلافات ملکی و ضایع شدن حقوق افراد در معاملات ملکی مراجعه به وکیل ملکی و دریافت مشاوره و راهنمایی های لازم در این زمینه است.

همچنین امروزه وکیل ملکی آنلاین یکی از پر کاربرد ترین شیوه های مشاوره توسط وکیل ملکی است و کاربران فضای مجازی می توانند از طریق واتساپ و تلگرام با وکیل آنلاین در ارتباط باشند و سوالات ملکی خود را مطرح و وکیل ملکی آنلاین به صورت غیر حضوری آنها را راهنمایی کند. 

لینکهای مفید موسسه حقوقی دادآرمان  

·        خدمات موسسه حقوقی دادآرمان 

·        وکیل آنلاین 

·        مشاوره حقوقی حضوری 

·        وکیل طلاق 

·        وکیل مهریه 

·        وکیل طلاق توافقی 

·        وکیل ارث 

·        وکیل ملکی 

·        وکیل ملکی آنلاین 

·        امور مهاجرت 

·        انواع جرائم کیفری 

·        وکیل مواد مخدر  

مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری دعاوی خانواده – ملکی – کیفری و حقوقی 

02122904873    -      02122904874 

 –09128400921 – 09336267878 – 09336267676 – 

اگر ملکی در سازمان ثبت اسناد کشور به ثبت شده باشد، یک کد ۱۸ رقمی در اختیار صاحب ملک قرار داده می شود که همان شناسه یکتای ملک است و این کد، تنها به یک سند اختصاص دارد و کد یکتای املاک مختلف با هم متفاوت است.

  دعاوی ملکی